2021 Február 3

Az Országos Kéktúra útvonal két szakasza / II. rész

Szakasz 14 / Hűvösvölgy, Gyermekvasút végállomás - Rozália téglagyár 14,2 km

Hűvösvölgyben a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút végállomásánál bélyegzés után rátérünk az Országos Kéktúra útvonalára. Keresztezzük a Hűvösvölgyi utat, majd a 2009-ben leégett Balázs vendéglő parkolóján átvágva érjük el az Ördög-árok felett átvezető gyaloghidat. Lemegyünk a völgybe, s a Glück Frigyes úton haladunk tovább. Kis tetőre érünk; előttünk feltűnik az erdő széle, aztán hamarosan kilépünk a Hármashatárhegyi repülőtérre.

Utunk hamarosan leereszkedik a Határ-nyeregbe. Legyünk figyelmesek, mert az összefonódó, elágazó ösvények és túrajelzések labirintusában a kék sáv jelzéseket nem mindig egyszerű követni. Elérjük az Oroszlán-sziklát, végig haladunk a Kecske-hegy sziklás, meredek oldalában, mígnem az út erőteljesen emelkedni kezd. Feljutunk a Látó-hegy fennsíkjára, az Árpád-kilátóhoz.

A Látó-hegy peremén folytatjuk az utat, közvetlenül az erdőhatáron; néha feltűnnek mellettünk a hegyoldalban legmagasabban álló házak. Ereszkedni kezdünk a Szép-völgy felé. A Fenyőgyöngye vendéglővel szemben keresztezzük a Szépvölgyi utat. A Fenyőgyöngyét elhagyva kapaszkodunk felfelé, elérjük a gerincet. Elhaladunk a Felső-Kecske-hegyen álló rádió-adótorony bejáróútja mellett, és nekiindulunk a Hármashatár-hegyre vezető végső kaptatónak. Keskeny és sziklás ösvényen kanyargunk át a Vihar-hegy tetejére, onnan kisétálunk a Virágos-nyereg ligetes, nyáridőben vadvirágos mezejére. Átvágva a réten rövidesen elérjük a Guckler Károly utat, amelyen balra fordulunk. A nyeregben egy villanyoszlopon található a bélyegző.

A kék és a sárga sáv jelzés együtt halad, szintezve lépkedünk a Csúcs-hegy oldalában, s megpillantjuk a Rozália téglagyár épületeit. Egy balkanyarral befordulunk a távvezeték nyiladékába; onnan úgy kétszáz lépés után jobbra kell térnünk egy gyalogútra. Haladunk lefelé, mígnem az ipari létesítményhez érünk, ahol beszerezzük következő bélyegzőlenyomatunkat a téglagyár kapujánál a villanyoszlopra kihelyezett doboznál.

Szakasz 15 / Rozália téglagyár - Dobogókő 22,8 km

Rozália téglagyártól a Budapest-Esztergom vasútvonallal párhuzamosan haladunk, majd egy kilométer után a vasutat keresztező aszfaltútra jutunk.  A fénysorompóval védett átjárón átkelve jutunk ki a Bécsi útra, illetve a 10-es számú főútra.  Felmegyünk a Kövesbérci utca végéig, ahonnan gyalogosösvényen indulunk tovább.  Az emelkedés hirtelen szűnik meg egy balkanyar után.  Az ösvény alacsony, mediterrán hangulatot idéző fákkal tarkított sziklás terepen kanyarog; nyáron ezt kabócák zaja is tetőzi.Pilisborosjenőn az Erdő utcába érünk, majd balra a Kőfaragó utcán át a Határ úton hagyjuk magunk mögött a települést.A Vendel-hegyi Kálvária után a Teve-sziklát láthatjuk az út alatt balra, majd az „Egri vár” filmtörténeti romjaihoz tehetünk kitérőt.

A Rédlinger Adolf ösvényen a Nagy-Kevély oldalában emelkedünk.  Elhaladunk a Nagy-kevélyi-kőfülke alatt, majd a Kevély-nyeregbe érkezünk, ahol a turistautak kereszteződésében lévő információs táblán találjuk a bélyegzőt.  Az ereszkedést az északi oldalon, erdei úton kezdjük meg, amely a hegy lábánál egy szélesebb földútba torkollik.  Ezen balra indulva, a sárga jelzésnél megtekinthetjük a Mackó-barlangot.  Egy hatalmas hársfát megkerülve megyünk tovább, most már a széles gerincen vezető földúton.  Később keresztezzük az országutat a Csobánkai-nyeregnél.  Innen egyenesen haladunk tovább az erdőhatárig.A fák közt elágazáshoz jutunk, ahol jobbra fordulunk, és az erdészeti sorompó után kaptatni kezdünk a makadámúton.

A kis tetőn a kereszteződésben, majd néhány lépéssel később is jobbra fordulunk, és az ösvényen a Szent-kút kápolnájának tisztásáig ereszkedünk, ahol friss forrásvízből ihatunk.  Innen földúton baktatunk, amely a domb tövében, a tisztás után jobbra fordul-mi azonban a balra induló ösvényen folytatjuk utunkat.  Nagyjából egyórás gyaloglás végén a földút keresztezi a Kovács (Dera)-patakot, aztán ligetes rétre érkezünk.  Hamarosan beérünk a szurdokba.  Felfelé haladva a kis hidakon többször is átkelünk a patakon, aztán a völgy felső végében egy gázlót is igénybe veszünk.  A pihenőhelynél több víznyelőbarlangot láthatunk.  A jól kiépített ösvényről egy szélesebb földútra térünk, amelyen rövidesen elérjük Pilisszentkereszt alsó házait.

Itt egy kis hídon átkelve balra fordulunk, majd kisebb utcácskákon a település központjába jutunk.  Bélyegzőhelyet a „központban” két helyen is találunk: a vegyesbolt ablakrácsán, valamint a Felső kocsmában, amely a kirándulók jól ismert intézménye.  A települést elhagyva földúton indulunk tovább.Átvágunk az aszfalton, majd egy vízmosáson, és felkapaszkodunk a Zsivány-sziklák felső végéig, ahol az elágazásban jobbra térünk. Köves ösvényen folytatódik a túra, majd a Kanyargós-patak völgyében jobbra fordulva kis fahídon kelünk át, és a szurdokból kikapaszkodva elérjük Dobogókőt.Itt az Eötvös Loránd Menedékház bejáratnál a falon kihelyezett bélyegzővel igazolunk.

Előző hír Következő hír

Hírek

Novemberi kirándulások Budapest környékén

Színpompás erdők, kristálytiszta levegő az ősz utolsó hónapjában.

A stresszt nem lehet megemészteni!

Affidea Bank Center Diagnosztikai és Gasztroenterológiai Központ

XIII. Budapesti Mangalica Fesztivál

Mangalica Fesztivál a Szabadság téren, a belváros szívében.