2022 Január 3

Az Országos Kéktúra útvonal szakasza / XIII. rész

táv 48,9 km; menetidő 14 óra 40 perc

Különösen változatos túraterep az Országos Kéktúra 6. szakasza. Balatonra nyíló panorámák láncolatát keressük fel, és közben teljesen eltérő tájképek tárulnak fel előttünk, ahogy a tanúhegyeket meglátogatva távolodunk a tóparttól. Nyáron a Balatonon nyaralók csoportjai lepik el a Káli-medencét, hogy a parti zsongástól elszakadva az apró falvak elszigeteltségében, csendjében élvezhessék az ízeket, illatokat, italokat.

Igazi balatoni forgatagból emelkedik ki a Badacsony, amiről páratlan panoráma nyílik a zöld víztükörre. Utunk első fele kiváló lehetőség az egykori bazaltvulkanizmus emlékei, a tanúhegyek tanulmányozására, amikor átkelünk a Badacsony fennsíkján, majd meglátogatjuk két féltestvérét, a Gulácsot és a Csobáncot. Maradandó csúcsélményeket viszünk magunkkal erről a fárasztó útszakaszról.

A bazalt gazdaságilag is hasznosítható: útépítések és a kőzetgyapot alapanyaga, de a Balaton-felvidéken számos épület falában is ráismerhetünk sötétszürke színére. Sokfelé bányászták, többek közt a Hajagoson, melyet megkerülve érkezünk a pompázatos Káli-medencébe, „a magyar Toszkánába". Megismerhetjük a medence jellegzetes képződményeit, furcsa sziklaalakzatait, a „kőtengereket", miközben páratlanul hangulatos aprófalvak közt cikázunk. Felmászunk még egy hegyre, meglátogatjuk az Eötvös Károly-kilátót, és végigpásztázzuk föntről is a Káli-medencét.

A vulkáni képződmények formálta tájat magunk mögött hagyva hűvösebb, erdős szakaszra váltunk, és hamarosan a Déli-Bakony sziluettjét is megpillanthatjuk: előttünk adótornyával púposodik a Kab-hegy.

TIPPEK

• A Káli-medence tanösvényein (Theodora-Kékkő Tanösvény, Kopasz-hegyi Tanösvény) többet is megtudhatunk erről a különleges tájról.
  • Meglátogathatjuk a kissé szénsavas vízű forrást Kékkúton.
  • Ha hétvégén járunk arra, érdemes betérnünk az egyedi hangulatú Káptalantóti piacra, a Liliomkertbe , ahol kedvünkre válogathatunk a helyi termelők portékái között.
  • Nagyvázsonyban található a Kinizsi-vár , és ha jókor érkezünk, belekóstolhatunk a Csirke-csülök fesztiválba.

Szakaszhosszok bélyegzőtől bélyegzőig (kilométerben)

Badacsonytördemic  11,5  Káptalantóti  4  Csobánc  9,9  Szentbékkálla  8,7  Balatonhenye  6,9  Csicsói erdészház  7,9  Nagyvázsony

Ajánlott köztes ki- és beszállási pontok az útvonal mentén

• Káptalantóti (OKTPH_31): Káptalantóti, kultúrház buszmegálló

Bank Center Aula

Gulrich Csaba kiállítás

Podmaniczky tér megújítása

Hamarosan elkészül az új Podmaniczky Frigyes tér.

Nyári Könyvajánló

Ez a nyár is tartogat néhány felejthetetlen irodalmi művet! Legyünk éppen a strandon, útközben vagy otthon egy fárasztó munkanap után, olvasni mindig jó!